Tuesday, February 22, 2011

LONDON FASHION WEEK A/W 2011 - MARY KATRATZOU











The Mary Katratzou's work, particularly this A/W2011 collection, take me to the question What is Haute Couture now? It's only a question of luxury, the exorbitant price tag, the status quo of the designer/Fashion House, the meticulous quality that sets Haute Couture apart? Of course a couture gown or suit is painstakingly sewn and finished, with the inside of each piece looking as beautifully crafted as the outside. Unlike in ready made fashion, each embellishment is carefully hand sewn. Many couture pieces will feature intricate embroidery, thousands of pailettes or pearls, or even more exotic details like feather or fur trim. This is all true but some work like this Katratzou's collection for example, let me think that in some cases the borders between ready made fashion and Couture are very attenuated. And the prices of the garments too!!
The reality is that the haute couture sales are not a fashion house's bread and butter. In fact, the couture collection often makes up a very small percentage of the designer's sale.The designers create the haute couture collections not for income, but for prestige and publicity. Their most spectacular efforts are what help to form the desirable image of the fashion house that drive the sales of the prête-à-porter (ready to wear) collection as well as the accessories like shoes, bags, and fragrances. But another issue plaguing me:  Is Mary Katzatzou's collection intended to have commercial success?
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 O trabalho de Mary Katratzou, particularmente esta colecção para o próximo Outono/Inverno 2011-12, leva-me a uma questão que me tem assolado ultimamente: O que é a Alta Costura agora? É só uma questão de luxo, dos preços exorbitantes das suas peças, o status quo do criador ou da marca, a meticulosa qualidade que faz da Alta Costura algo aparte? Claro que cada vestido ou fato de Alta Costura tem acabamentos de alta qualidade, e é dado tanta atenção ao interior de cada peça como ao seu exterior. Sendo que na Alta Costura tudo é feito à mão, cuidadosamente, com intrincados bordados e detalhes exóticos como penas aparadas ou pérolas e lantejoulas cozidas uma a uma. Isto é tudo verdade no que se refere a Alta costura, mas, no caso de trabalhos criativos de execução técnica perfeita, como é o caso do trabalho de Katratzou, as fronteiras entre Alta Costura e moda pronto-a-vestir são bastante atenuados. O preço das peças também não é assim tão diferente!
Na realidade as vendas de alta costura não pagam o pão e a manteiga das grandes marcas. De facto, as colecções de alta costura  muitas vezes contribuem em muito pequena percentagem para os lucros, Os designers criam alta costura não para terem grandes lucros, mas, pelo prestigio e publicidade. O maior esforço do director criativo de uma fashion house é formar a imagem desejada da marca que conduzirá ao sucesso de vendas das colecções de prête-à-porter, asssim como dos acessórios como sapatos, malas e perfumes. Mas, outra questão se me levanta: Será que colecções como esta de Mary Katzatzou terão interesse comercial?



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